Korea 2016 – Første uke

Lørdag 18. juni
Da ankommer vi Sør-Korea klokka 8 om morgenen og lite søvn på slike flyturer gjør at vi nå har satset på en rolig dag. Har fra et par turer tidligere erfart at første dagen skal vi ikke gjøre for mye. Men vi skulle jo ihvertfall komme oss til Halmoni (mormor) for denne gangen skulle vi endelig bo hos Halmoni mye av tiden. En trøtt gjeng møtte Halmoni og Tante 2 i Sinwol chil-dong i Seoul. En solid 2 timers middagshvil er akkurat passe før gutta durer rett bort på favorittsaunaen, 100 meter fra Halmonis leilighet. Godt å få av seg skitt og svette etter en lang reise, og Koreanske saunaer kan anbefales. Varme kar og kalde kar og badstuer med og uten damp i alle varianter.

Sauna og butikk flott å ha i nærheten
Butikk og sauna i nabolaget er veldig ålreit.

Søndag 19. juni

Søndag har vi avtalt at alle søskenbarna til Martin og Odin kom og det blir tre tanter i tillegg til Halmoni. Selvfølgelig var de litt utålmodige, og kom før vi hadde komt helt i mål med forberedelsene. Ikke overraskende, det er jo to år siden vi sist møttes. Så det ble litt travelt å få maten ferdig og på bordet. De hadde selvfølgelig også bragt med litt, blant annet veldig god grillet kylling, favoritten til deres søskenbarn Jimin. Mye latter og morro når tantene samles. Vi tok også en spaserturtur ut i parkområde like ved, men Halmoni er ikke i form til å gå så mye, så hun ble igjen hjemme. Så samler vi oss igjen på soverommet ruller ut alle teppene spå gulvet som er vår store felles seng.

Mandag 20. juni

Treg start på mandagen etter ganske dårlig søvn på de fleste av oss. Odin var vel den eneste som hadde sovet noenlunde skikkelig. Får til de teppene bedre etterhvert så det blir bedre etter noen dager. En del myggstikk ble det også denne natten, men det minker litt på myggen. Tante 2 gjør sitt beste for at myggen ikke skal komme inn i leiligheten. Mandag tok vi turen til Sinchon for å møte Tante 3. Sinchon er et av de mest populære bydelene i Seoul, særlig for studenter og unge som har universiteter i området og her er masse butikker, cafeer, restauranter, og uteplasser. Vi fikk tatt et frisørbesøk så Eunju og gutta ble alle fine på håret. Jeg og guttene fikk også tatt en tur til Nagwan for å se på fioliner mens Eunju benyttet anledningen til tannlegebesøk med koreansk tannlege. Tryggest med en tannlege som snakker eget morsmål, og littegrann billigere enn i Norge 🙂

Tirsdag 21. juni

Vi kom i gang tidligere i dag og de fleste hadde sovet godt i natt. Jeg og gutta tok et nytt besøk på den lokale saunaen (“…”). Deilig å gå fra basseng til basseng og skure svetten av. Så ble det buss til Mokdong for å møte Chongran og reparere Samsung-brett og annet. Service er en helt annen verden her enn hjemme i Norge, så etter noen dager var alle mobiler og nettbrett i tipp-topp stand.

Onsdag 22. juni

Da var det dagen for VR Summit – Virtual Reality 🙂
Kjempespennede å se hvordan de utnytter dette i Korea, de som elsker digitale dingser og elektronikk.
VR-summiten var på KINEX i Ilsan 1 1/2 time fra Sinwol, nordvest i Seoul. Og faktisk da bare en time til nord så er en på grensa til Nord-Korea! Vi kom av gårde litt seint, men 3 1/2 time på summiten var nok til at vi fikk prøvd ganske mye, VR, roboter og droner. På havbunnen og i verdensrommer med Vive HTC var vel mest imponerende, men Odin likte best Sky Walker. Mens jeg var veldig fornøyd med å få et overblikk. Klart mest potensiale i spill, men her var det også utprøving av VR-brillene som simulator både til fallskjermhopping, og skyteøvelse.

Parachute simulator                                    20160622_164114.jpg

Torsdag 23. juni

Dagens happening er Taekwondo show i sentrum i Namsangol Hanok Village, der gamle opprinnelige hus fortsatt står. Martin og Odin fikk også komt opp på scenen og vist et par spark :-). Like ved ligger Korea House hvor vi giftet oss i 2002, så vi fikk et kort gjensyn med bryllupsarenaen også. På formiddagen var vi innom Sony mobil service og Samsung mobil service. Rådet er klart, KJØP samsung! Selv om telefoner og nettbrett er kjøpt i Norge fikser de alt. Batterier og skjermer. Hos Sony var meldingen at varer kjøpt i andre land var ikke like og kunne ikke fikses her. Dagens middag ble på en lokal liten restaurant mellom mange små trykkerier. Dessert på Paris baguette. På kvelden fikk vi oss også en kort tur på en lokal pub etter Martin og Odin sovna. En hyggelig avslutning på kvelden.

Fredag 24. juni
Det var meldt kjempemye regn og lørdag skal vi på lang fjelltur, så vi ordnet oss en rolig dag. Skal bare finne en Bowlinghall. Sjekket Tripadvisor og endte på Bewon Bowling Hall, ikke langt fra Insadong. Regnet ble ferdig i løpet av natten så nok en fin sommerdag med 25++ Fikk passert hovedkontoret til Hyundai og hovedgata i Bukchon hvor vi bodde sist vi besøkte Sør-Korea (Doo Guest house og hunden Du-shi-gi). På Insadong var det gatemusikk med lmagine,  … og …
Tidlig kveld med Pulkogi hos Halmoni til kveldsmat. Fant også flott mobiletui på T-banestasjonen Jong-no-sam-ga til Odin selv om de lurte oss for 1000 won ekstra (ca 7 kr).

Lørdag 25. juni

Første skikkelige fjelltur. Målet var fjellet der Eunju drev fjellklatring i sine studentdager i Bukhansan Nasjonalpark, rett nord for Seoul, men uten klatresko og klatretau denne gangen. Vi tok T-banen, linje 5 og linje 4, pluss to busser og var framme ved startpunkt kl 11 ca. Så fra bar det oppover og oppover, og oppover. Trappene kan komme til å gå Stoltzekleiven i næringen. Trappetrinn etter trappetrinn i stein og tre fra ca 100 meter over havet til høyeste topp Baekundae (836,5 moh), med utsikt mot klatremagneten Insubong (810,5 moh) der Eunju klatret opp og ned i hine hårde dager (se bilde). Vi gikk en ålreit løype så høydeskrekken min ikke skulle ta helt overhånd, men mange koreanere likte å balansere på diverse steiner tilsvarende Kjerag hjemme i Rogaland. Hjemme igjen med møre knær fikk gutta sin tredje tur i den lokale saunaen. Vi er snart på fornavn med sjefen.

20160625_134326.jpg           klatrer2

Søndag 26. juni

Bussen i "Min venn Totoro"
Bussen i “Min venn Totoro”

I dag ble det en rolig dag rundt ved Sinchon og Hongik University. Vi spiste gode nudler og stor-store softiser. Møtte Tante3 ved Hongik og lekte med hunden hennes ‘San’. Vi fikk også gått innom Gblisi-butikk med masse knallstilige effekter. Totoro, med mange flere (se bilde). På kvelden så vi gjennom en del gamle bilder og vi fikk skrevet opp litt slektshistorie 🙂